بازیافت مقوا و کارتن ضایعات با چه هدفی انجام می شود؟

بازیافت کارتن

بازیافت مقوا و کارتن ضایعات از جمله اوامریست که در جامعه  امروزی بسیار حائز اهمیت است. چرا که افزایش ضایعات کاغذ، کارتن و مقوا در محیط زندگی باعث آسیب های جدی به طبیعت می  شود. علاوه  بر این می توان گفت طرح بازیافت مقوا و کارتن ضایعات تقریباً در تمام نقاط جهان مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از مغازه ها و فروشگاه ها بعد از فروش محصولات خود، کارتن ها را جمع آوری می کنند و به ماشین های مخصوص حمل ضایعات کارتن تحویل می دهند. بازیافت راهکاری است که در کشورهای پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

کارتن به طور معمول از جنس کاغذ تولید می شود و حاصل چوب های تجدیدپذیر است. کارتن و مقواهای ضایعات، سبک وزن و فشرده  هستند. از این رو می توان تعداد زیادی از آن ها را در یک بسته بندی جای داد. به همین دلیل حمل آن ها به مرکز بازیافت کار ساده ای است.

بازیافت مقوا

انواع کارتن ضایعات

امروزه برای بسته بندی اکثر محصولات غذایی و غیرخوراکی از  کارتن استفاده می کنند. از جمله نوشیدنی ها، غذای کنسروی، غذاهای رژیمی، تنقلات و… .

کارتن های بسته بندی معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند.

  • کارتن های ضدعفونی یا مستحکم
  • کارتن های خنک  نگهدارنده

دسته اول برای محصولاتی مورد استفاده قرار می گیرد که دمای نگهداری از آن ها اهمیت زیادی ندارد. اما باید در فضای محکمی باشند تا در حمل و نقل آسیب نبینند. این کارتن ها معمولا به صورت چند لایه ساخته می شوند. کارتن های خنک نگهدارنده نیز برای بسته بندی مواد غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرند. البته این کارتن ها نمی توانند در برابر تغییرات دما مقاومت زیادی داشته باشند. بنابراین برای مواد حساس، لازم است کارتن ها را در ماشین های یخچال دار حمل کرد.

قابل توجه است که در هر دو نوع کارتن از نوعی مقوای دارای لایه های نازک پلی اتیلن است به کار می رود.

بازیافت مقوا و کارتن

بازیافت کارتن ضایعات

با افزایش روزافزون ضایعات کارتن، طرح بازیافت کارتن و مقوا با استقبال زیادی مواجه شده است. با توجه به اینکه بازیافت مقوا و کارتن ضایعات تنها جز کوچکی از چرخه  کلی بازیافت را تشکیل می دهد، اما گامی مهمی به شمار می رود. هدف از بازیافت کارتن های ضایعاتی شامل موارد زیر است.

  • عدم نیاز به مواد اولیه.
  • هزینه کم تر.
  • حفظ محیط زیست.

سه مورد بالا اهداف اصلی بازیافت محسوب می شوند که هر کدام مزیت های بسیاری را به دنبال دارند. در قسمت های بعدی در مورد مزیت های این کار نیز توضیح داده ایم.

اهمیت تفکیک زباله در بازیافت کارتن های ضایعاتی

منظور از تفکیک زباله، جداسازی زباله ها از یکدیگر برای پیشگیری از هرگونه آلودگی محیطی است.

در پسماندهای صنعتی و خانگی و… حجم زیادی از مقوا و کارتن های ضایعات به چشم می خورد. در صورتی که این کارتن ها از سایر زباله ها و حتی مواد بازیافتی دیگر تفکیک نشده باشند، جداسازی و بازیافت آن ها هزینه زیادی نیاز دارد. اما اگر از مبدأ تفکیک شده باشند، می توان آن ها را به راحتی بازیافت کرد.

قابل بازیافت بودن یک کارتن اهمیت بسیاری در دستیابی به هدف بازیافت کارتن های ضایعاتی دارد. محصولاتی که به دلیل مجاورت با سایر زباله ها کثیف شده اند یا به تکه های خیلی کوچک تقسیم شده اند، قابل بازیافت نیستند. به همین دلیل لازم است که کارتن ها و مقواهای ضایعاتی از مبدأ تفکیک شوند.

کارتن و مقوا چگونه بازیافت می شود؟

مقوا و کارتن های ضایعات ابتدا از مغازه ها و در سطح شهرها جمع آوری می شود. بعد از آن به کارگاه های پرس ضایعات مرجوع می شود. از آنجا که کارتن و مقوا زباله به حساب نمی آیند، برای تولید دوباره  کاغذ و کارتن به چرخه  محیط برمی گردند.

 کارتن و مقوا زباله های با ارزشی هستند که بازیافت آن تاثیر مهمی در حفظ منابع طبیعی نیز است. مواد اولیه این محصولات چوب است. به همین دلیل هنگام بازیافت آن را با کمی آب مرطوب و سپس ناخالصی های موجود در خمیر کارتن از جمله خرده  شیشه، آهن و پلاستیک را جدا می کنند. بعد از این مراحل، مواد را در داخل دستگاه به صورت فشرده به اشکال مکعب مستطیل درمی آورند. با این کار حجم کمتری را اشغال می کند و حمل و نقل آن ها ساده تر و با هزینه کم تر انجام می شود.

بازیافت ضایعات مقوا

مزایای بازیافت مقوا و کارتن ضایعات چیست؟

  • بازیافت هر یک تن کارتن و مقوا باعث جلوگیری از قطع ۱۷ درخت می شود.
  • کارخانه های بازیافت ۴۰ درصد انرژی کم تری نسبت به کارخانه های تولید کارتن با مواد اولیه خام (چوب درخت) مصرف می کنند.
  • اگر از الوار چوب به طور مستقیم برای تولید کارتن و مقوا استفاده شود به سیضد هزار لیتر آب نیاز است. اما اگر بخواهیم از مقوا و کارتن ضایعات برای تولید مجدد استفاده کنیم، میزان مصرف آب ۶۰ درصد کاهش می یابد.
  • بازیافت مقوا و کارتن ضایعات، موجب ایجاد اشتغال می شود. چرا که جمع آوری کارتن، توزیع، خرید و فروش کارتن و مقوا در سطح شهر نیاز به نیروی انسانی دارد.
  • بسیاری از کارخانه های داخلی برای بسته بندی محصولات خود به کارتن و مقوا نیاز دارند. تنها با بازیافت می توان نیاز آن ها را تأمین کرد. در غیر این صورت ایران نیاز جدی به واردات کارتن دارد. از آنجایی که ارزش کارتن در همه کشورها بالا رفته است، امکان واردات ساده نیز وجود ندارد. 

جمع بندی

بازیافت یکی از راهکارهای جهانی برای حفظ منابع و صرفه جویی در هزینه هاست که خوشبختانه در کشور ما نیز پیشرفت خوبی داشته است. کارخانه های ایرانی معمولا از کارتن های بازیافتی برای محصولات خود استفاده می کنند. شما حتی می توانید ضایعات کارتن های مورد نظر خود را بفروشید. این موضوع به برگشت بخشی از هزینه صرف شده برای بسته بندی محصولات کمک می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازیافت مقوا می توانید به این سایت انگلیسی زبان مراجعه کنید و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه خرید و فروش مقوای ضایعاتی می توانید از طریق راه های ارتباطی با ما در ضایعات کاغذ نجاتی تماس باشید.

6 Comments

  1. علی مهرابی گفت:

    سلام من مقدار زیادی ضایعات مقوا دارم مراجعه میکنید به ادرسم برای خرید یا باید حضوری بیام ؟

  2. کریمی گفت:

    سلام کارتن هم خریدار هستید ؟ یا فقط مقوا رو میخرید ؟

  3. حسینی گفت:

    من 12 کیلو مقوا دارم برای فروش به شما باید چی کار کنم ؟ خریدارید؟

    • ادمین گفت:

      سلام بله ، لطفا با ما تماس بگیرید در اسرع وقت جهت خرید به ادرس شما مراجعه خواهیم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *