انواع مختلف کاغذ باطله چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

کاغذ باطله

کاغذها انواع بسیار مختلفی دارند و برای کاربردهای متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین زمانی که به ضایعات تبدیل می شوند نیز تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. برخی از این کاغذها را می توان بازیافت کرد و دوباره مورد استفاده قرار دارد و برخی دیگر را حتی نمی توان بازیافت کرد. این موضوع اهمیت شناخت انواع کاغذهای باطله و تفاوت های میان آنها را مشخص می کند. شما با شناخت این محصولات می توانید بفهمید که کدام دسته از کاغذها را باید برای بازیافت تفکیک کنید و کدام یک را باید دور بریزید. در این مقاله توضیحات جامعی در این باره خواهیم داد.

ضمناً اگر قصد خرید و فروش این نوع کالا ضایعاتی را دارید، می توانید به صفحه کاغذ باطله مراجعه کنید.

انواع کاغذ باطله

انواع مختلف کاغذهای باطله غیر قابل بازیافت

درصد بسیاری از کاغذهای باطله را می توان بازیافت کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد. اما برخی از آنها قابل بازیافت نیستند. شناسایی این کاغذها باعث می شود افراد آنها را برای بازیافت نگه ندارند و تفکیک کنند. در نتیجه فرایند بازیافت راحت تر انجام می شود.

  • کاغذ گلاسه: این کاغذها معمولا برای چاپ پوستر و برخی کارهای هنری به کار می روند. به دلیل وجود لایه رویی آنها قابل بازیافت نیستند.
  • کاغذهای برچسبی: پشت این نوع کاغذ باطله به چسب آغشته شده است. همچنین لایه رویی آن نیز ممکن است به صورت گلاسه باشد، به همین دلیل قابلیت بازیافت ندارند.
  • کاغذ کاربن: کاربن ها نیز ممکن است جزو انواع کاغذ باطله شناخته شوند. اما فرایند تولید آنها به گونه ای است که به جوهر آغشته می شوند و به همین دلیل قابلیت بازیافت آنها وجود ندارد.
  • کاغذهای کثیف: برخی از کاغذها شبیه به انواع کاغذ باطله بازیافتی هستند. اما به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامناسب قابل بازیافت نیستند. به عنوان مثال روزنامه هایی که بین میوه ها قرار گرفته اند و خیس شده اند یا کاغذهایی که به مواد خوراکی آغشته شده اند را نمی توان بازیافت کرد.
انواع کاغذ باطله

انواع کاغذ باطله قابل بازیافت

بازیافت کاغذ با اهداف بسیار متنوعی انجام می شود. با استفاده از کاغذها می توان محصولات متنوعی چون پوشال ها، کاغذهای جدید و کارتن و جعبه تولید کرد. بهترین انواع کاغذ باطله برای بازیافت، مواردی هستند که به دست مصرف کننده نهایی نرسیده اند. به عنوان مثال ممکن است کاغذهای سفیدی که برای مجله ها مورد استفاده قرار می گیرند، با اندازه نامناسب برش خورده باشند. به همین دلیل به عنوان کاغذهای باطله شناخته شوند. کارخانه های بازیافت کاغذ ترجیح می دهند این موارد را خریداری کنند. در ادامه به مهم ترین انواع کاغذ باطله قابل بازیافت اشاره کرده ایم.

اسناد امحا شده

اسناد معمولا روی کاغذهای مرغوب چاپ می شوند. به همین دلیل اسناد امحا شده جزو مرغوب ترین انواع کاغذهای بازیافتی به شمار می روند. البته بسیاری از کارخانه های بازیافت مجوز امحا اسناد ندارند و نمی توانند از آنها برای تولید محصولات جدید استفاده کنند. این نوع کاغذها برای تولید کاغذهای بازیافتی باکیفیت مورد استفاده قرار می گیرند.

چنانچه می خواهید در این مورد بیشتر بدانید، می توانید به صفحه ” امحا اسناد ” مراجعه کنید.

کاغذهای روزنامه ها و مجله ها

حجم بسیار زیادی از کاغذهای باطله را این موارد تشکیل می دهد. البته در برخی موارد کاغذ مورد استفاده روغنی یا گلاسه است و قابل بازیافت نیست. اما در اکثر اوقات می توان آنها را بازیافت کرد. مجله ها و روزنامه ها، یک روز بعد به کاغذهای باطله تبدیل می شوند. به همین دلیل هر روز حجم زیادی از آنها تولید خواهد شد. البته برخی از مصرف کنندگان این کاغذها را به صورت مستقیم و بدون بازیافت مورد استفاده قرار می دهند. به عنوان مثال ممکن است برای فیکس کردن محصولات در بسته بندی از روزنامه های باطله استفاده کنند. این محصولات کاربردهای گسترده ای دارند.

کاغذهای مصرف خانگی

در خانه ها و به خصوص خانه هایی که در آنها دانش آموز یا دانشجو یا اعضای یک کسب و کار اداری زندگی می کنند، کاغذهای باطله بسیاری تولید می شود. آنها نیز معمولا جزو کاغذهای مرغوب شناخته می شوند. تنها کافی است که این افراد انواع کاغذ باطله قابل بازیافت را بشناسند و آنها را از موارد غیر قابل بازیافت تفکیک کنند.

waste paper 4 انواع کاغذ باطله

چرا همه کاغذهای باطله قابل بازیافت نیستند؟

تشخیص تفاوت بین انواع کاغذ باطله و تشخیص قابل بازیافت یا غیر قابل بازیافت بودن آنها برای بسیاری از افراد دشوار است. به طور کلی اگر کاغذی خالص باشد، یعنی به ماده اضافی آغشته نشده باشد، قابل بازیافت است. اما کاغذهایی که برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند و جنس آنها در فرآیندهای خاص تغییر می کند یا به مواد شیمیایی آغشته می شوند، قابل بازیافت نیستند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر چیزی با نام کاغذ یا ورقه خوانده می شود، قابل بازیافت نیست. به عنوان مثال کاغذ دیواری یا ورقه های روکش دار (روکش براق، سلفون و…) را نمی توان بازیافت کرد. توجه به این دو نکته به شما کمک می کند راحت تر انواع کاغذ باطله را تشخیص دهید و آنها را به راحتی تفکیک کنید.

جمع بندی

اکنون می دانید که انواع کاغذهای باطله چه هستند و چه کاربردهایی دارند. همچنین می توانید راحت تر کاغذهای مورد نظر خود را تفکیک کنید. برخی از افراد تصور می کنند تمام کاغذهایی که دارای چاپ جوهر هستند، غیر قابل بازیافتند. اما این کاغذها در فرایند بازیافت به محصولاتی جدید تبدیل می شوند و دوباره می توان از آنها استفاده کرد.

در تهیه بخش هایی از مطلبی که در مورد انواع کاغذ باطله در وب سایت ضایعات کاغذ نجاتی مطالعه کردید، از وب سایت ویکی پدیا به عنوان منبع استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *