چه وسایلی را می توان با بازیافت مقوا ساخت؟

بازیافت مقوا

صنعت بازیافت یکی از مهمترین صنایعی است که در عصر حاضر فعالیت می کند و بخش عمده ای از نیاز صنایع مختلف به مواد اولیه را تأمین می کند. یکی از مهمترین بخش های بازیافت، بخش بازیافت مقوا و کارتن است. همانطور که می دانید کارخانه های مختلفی در زمینه بازیافت کارتن و مقوا فعالیت می کنند. اما تاکنون به این فکر کرده اید که چه وسایلی با بازیافت مقوا ساخته می شود؟ در این مقاله به صورت کامل وسایلی را که می توان با بازیافت کردن مقواهای ضایعاتی ساخت را بررسی کرده ایم.

متداول ترین وسایلی که می توان با بازیافت مقوا ساخت

به طور کلی مقواها و کارتن هایی که در کارخانه ها بازیافت می شوند، دوباره به جعبه های جدید تبدیل می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. کارتن ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها از قسمت های متفاوتی ساخته شده اند. بخش عمده ای از مقواهای بازیافتی دوباره به کارتن تبدیل می شود و برای محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

در ایران نیز کارخانه های مختلفی فعالیت می کنند که فرایند بازیافت مقوا را به صورت صنعتی انجام می دهند. البته همه مقواها قابلیت تبدیل شدن دوباره به کارتن ها را ندارند. کارتن هایی که در دفعات زیاد بازیافت شده اند یا آلوده هستند یا به مواد شیمیایی خطرناک آغشته شده اند را نمی توان وارد چرخه بازیافت کرد. در قسمت های بعدی در مورد جالب ترین وسایلی که با بازیافت مقوا ساخته می شود، صحبت می کنیم.

cardboard recycling 3 بازیافت مقوا

کاربرد بازیافت مقوا در دکوراسیون

جالب است بدانید که در سال های اخیر از مقواهای بازیافتی در دکوراسیون نیز استفاده می شود. البته این روند هنوز در ایران رواج پیدا نکرده است. اما در کشورهای خارجی برای کاهش هزینه ها، حفظ محیط زیست و مزیت های دیگر از مبلمان و دکوراسیون مقوایی استفاده می شود! البته این ایده تازه نیست و برای اولین بار حدود سال ۱۹۷۰ توسط فرانک گری، طراح دکوراسیون برجسته، مطرح شد.

امروزه مبلمان و وسایل تزئینی دکوراسیون با استفاده از مقواهای بازیافتی طراحی و تولید می شوند. البته فرآیند ساخت این وسایل با بازیافت مقوا پیچیده تر است و علاوه بر تجهیزات بازیافت، به تجهیزات طراحی و تولید دکوراسیون و ایده های خلاقانه نیاز دارد. در برخی موارد ظاهر کارتن های بازیافتی به کلی تغییر می کند و وسایلی شبیه به چوب از آنها ساخته می شود. اما در برخی موارد نیز، ظاهر کارتن های بازیافتی حفظ می شود و وسایلی به همان شکل طراحی می شوند.

کاربرد مقواهای بازیافتی در خانه

حتی در خانه نیز می توان وسایلی با بازیافت مقواها ساخت. بسیاری از محصولات و وسایلی که خریداری می کنیم، در بسته بندی های مقوایی قرار دارند. برخی از آنها خیلی کوچک یا خیلی بزرگ هستند یا به خاطر ظاهرشان کاربردی ندارند. اما برخی از آنها می توانند در قسمت های مختلف خانه کاربردی باشند. به عنوان مثال شما می توانید با استفاده از پارچه ها یا کاغذهای تزئینی یک کارتن ساده را تزئین کنید و از آن به عنوان جعبه برای قرار دادن وسایل خود استفاده کنید. کاربردهای خلاقانه تری مانند ساخت وسایل دکوری نیز وجود دارد. این کار نیز به نوعی بازیافت مقوا محسوب می شود. اما به فرآیندهای پیچیده تخمیر و… نیازی ندارد!

تکه های مقواها و کاغذهای بدون کاربرد، می توانند بهترین سرگرمی برای بچه ها باشند تا با استفاده از آنها کاردستی درست کنند. این موضوع علاوه بر سرگرمی، باعث افزایش خلاقیت در آنها نیز می شود.

بازیافت مقوا

بازیافت مقوا در حجم کم

در کارخانه های بازیافت مقوا، معمولا حجم بسیار زیادی از کارتن ها مقواهای ضایعاتی بازیافت می شوند. به همین دلیل برخی از افراد تصور می کنند که مقواها و کارتن هایی که در خانه بلااستفاده می مانند، حجم زیادی ندارند و قابل بازیافت نیستند. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که حجم بسیاری از کارتن های ضایعاتی به دست مصرف کنندگان نهایی می رسد. بنابراین جمع آوری آنها برای کارخانه ها و مصرف کنندگان نهایی سودآور است. کوچکترین کارتن هایی که در خانه شما وجود دارند نیز بازیافت می شوند و می توان با استفاده از آنها محصولاتی که در قسمت های قبل به آنها اشاره کردیم را تولید کرد. بنابراین بهترین راهکار این است که مقواها و کاغذهای بازیافتی را از زباله ها تفکیک کنید. همچنین می توانید آنها را در انبار یا خانه نگه دارید و زمانی که حجم زیادی پیدا کرد، آنها را به ماشین های سیار یا مراکز ثابت بازیافت تحویل دهید.

بازیافت مقوا

جمع بندی

در این مقاله به انواع وسایلی که می توان با بازیافت مقوا تولید کرد را بیان کردیم. به یاد داشته باشید که هر مقوایی به جز مقواهای کثیف یا کهنه، قابلیت تبدیل شدن به وسایل کاربردی را دارد. مقواهای ضایعاتی نباید جزو زباله ها دسته بندی شوند. آنها علاوه بر اینکه می توانند منبع درآمد و سودآوری باشند، بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف را نیز تأمین می کنند. این موضوع به پیشگیری از تخریب طبیعت و زمین کمک می کند.

در صورتی که قصد خرید کارتن های تهیه شده از مقوای بازیافتی را دارید، می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت با ما تماس بگیرید. ضمناً می توانید برای فروش کارتن های باطله به صفحه مقوا ضایعات مراجعه کنید یا با ما در کاغذ ضایعات نجاتی تماس بگیرید. در تهیه بخش هایی از این مطلب ازمتنی در وب سایت planetpaper استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *