بازیافت کاغذ چگونه است و چه محصولاتی تولید می‌کند؟

کارخانه بازیافت کاغذ

کاغذ یکی از پرمصرف ترین محصولات در جهان است. این کالا در زندگی ما نقش مهمی دارد. حتی امروزه که بسیاری از کارها توسط کامپیوترها انجام می‌شود. در کشورهای کم‌تر توسعه یافته مصرف کاغذ بسیار بالا است و به همین دلیل نیاز مبرم به بازیافت وجود دارد. این حجم از کاغذ پس از مصرف به کاغذ باطله تبدیل شده و به کارخانه های بازیافت کاغذ منتقل می‌شوند. فرایندی که در این کارخانه‌ها اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود که ما دوباره از این کالای با ارزش استفاده کنیم. این صنعت دارای گردش مالی بسیار بالایی در جهان است. در این مقاله قرار است که شما را بیشتر با بازیافت کاغذ و ارزش این صنعت در جهان آشنا کنیم.

فرایند بازیافت کاغذ

در فرایند بازیافت مراحلی وجود دارد که در کارخانه انجام می‌شوند که به آن‌ها می‌پردازیم.

فرایند بازیافت کاغذ

خرد کردن

کاغذها ابتدا هنگام ورود به کارخانه درون دستگاه خردکن ریخته می‌شود تا به تکه‌ها ورقه‌های نازک و ریز تبدیل شوند. پس از آن کاغذهای خرد شده را وارد دستگاه خمیرسازی می‌کنند.

ورود به پالپر

در این دستگاه مواد مورد نظر با آب مخلوط می‌‌شوند  و حالت خمیری پیدا می‌کنند. جالب است بدانید که در این دستگاه از چرخه بازیافت کاغذ چنگک‌هایی وجود دارد که دانه‌های درشت و ناخالصی را جدا می‌کند. پس از آن نیز پاکسازی دیگری انجام می‌شود تا دیگر ناخالصی باقی نماند. در پایان این مرحله مخلوطی تشکیل می‌شود که از ۹۹ درصد آب و ۱ درصد خمیر سلولز تشکیل شده است.

آب گیری

پس از تشکیل خمیر، مخلوط وارد یک توری می‌شود و از طریق آن به دستگاه بعدی می‌رود. دستگاه بعدی خشک‌کن است. این دستگاه نقش پایین آوردن درصد آب خمیر را برعهده دارد. این کار از طریق روش‌هایی مثل پرس و مکش انجام می‌شود. در پایان این مرحله ۳۵ درصد از آب خمیر را گرفته می‌شود.

حرارت دهی

این مرحله نیز برای کاهش رطوبت خمیر انجام می‌شود. اما به جای استفاده از پرس و مکش، از حرارت استفاده خواهد شد. در حرارت‌دهی باید حدود ۵۰ درصد از رطوبت موجود در مخلوط گرفته شود.

آرایشگاه کاغذ

و در پایان بازیافت کاغذ، محصول باید شکل صحیح به خود بگیرید و کیفیت لازم را داشته باشد. به همین دلیل دو ماده را به آن اضافه می‌کنند.

  • نشاسته: این ماده را اضافه می‌کنند تا ماندگاری کاغذ بازیافتی را بالا ببرند.
  • رنگ: اضافه کردن رنگ به مخلوط نیز باعث زیبایی ظاهر آن می‌شود.

پس از اضافه کردن دو ماده، کاغذ به صورت رول‌های بزرگ پیچیده شده و فرایند بازیافت کاغذ پایان می‌یابد.

صنعت بازیافت کاغذ

صنعت بازیافت کاغذ در ایران و جهان

این فرایند در طول سال‌های بسیار در جهان انجام شده است. حتی زمانی که کارخانه‌ها وجود نداشتند، انسان‌ها برای مصرف دوباره کاغذ یا تولید آن به صورت سنتی عمل می‌کردند. این فرایند به مرور زمان گسترش یافت. چراکه جمعیت زیاد شده و در کنار آن مصرف کاغذ نیز بیشتر شد.

جالب است بدانید که اولین کارخانه بازیافت کاغذ در ایران، سال ۱۳۳۳ ساخته شد. البته پس از آن نیز دو کارخانه تولید مقوا تا سال ۱۳۳۶ به بهره‌برداری رسیدند. به مرور زمان نیز کارگاه‌هایی کوچک و کارخانه‌های مختلفی در این زمینه ساخته شدند.

همانطور که گفته شد با وجود گسترش کامپیوترها در جهان، کاغذ همچنان پرمصرف است. این باعث می‌شود که حجم زیادی کاغذ به زباله تبدیل شود. اما بازیافت از هدر رفت کاغذها و تبدیل آن‌ها به زباله پیشگیری می‌کند. جالب است بدانید که امروزه چین پرمصرف‌ترین کشور کاغذ بازیافتی است. همین باعث می‌شود که واردات زیادی انجام دهد. در این صنعت کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، ژاپن، آلمان و هلند در صدر میزان بازیافت کاغذ قرار دارند.

محصولات بازیافت کاغذ

محصولات صنعت بازیافت کاغذ     

محصولاتی که در این صنعت تولید می شوند بسیار گسترده هستند. چرا که این صنعت بسیار انعطاف‌پذیر است. برای مثال کارگاه‌های کوچکی هستند که توانایی خرید دستگاه‌های مدرن و گران را ندارند. بنابراین به تولید محصولاتی مانند شانه تخم مرغ می‌پردازند که هزینه کمی دارد. محصولاتی مانند برخی مقواها و جعبه‌های کارتنی نیز از تولیدات صنعت بازیافت کاغذ به شمار می‌روند. محصولات دیگری مثل کاغذ فلوتینگ، وایت تاپ و تست لاینر نیز از دیگر تولیدات بازیافت کاغذ هستند. این محصولات کاربرد بسیار زیادی در ایران و جهان دارند. درواقع اکثر کارتن‌ها با کمک این محصولات ساخته می‌شود. به همین دلیل نیز تولید آن‌ها بسیار سودده است. البته شاید نام آن‌ها برای شما ناآشنا باشد. پس توضیح کوتاهی در مورد هرکدام به شما ارائه می‌دهیم.

مزیت های بازیافت کاغذ

بازیافت کاغذ چه مزایایی دارد؟

هر صنعتی در دنیا دارای نقشی در زندگی ما است. اما برخی صنایع دارای نقش پررنگ‌تری هستند. صنعت بازیافت کاغذ نیز جزو این صنایع محسوب می‌شود. این فرایند سه نقش بسیار حساس در زندگی انسان‌ها دارد.

زباله کم تر

همانطور که گفته شد مصرف کاغذها زیاد است. بنابراین زباله زیادی تولید می‌شود. اما بازیافت کاغذ کمک می‌کند که زباله‌های کم‌تری سوزانده یا دپو شوند. همچنین از طریق تولید محصولات متنوع، به مصرف کم‌تر کاغذهای به دست آمده از درختان نیز کمک می‌کند.

درختان بیشتر

مصرف کم‌تر کاغذهایی که از درختان بدست می‌آید، به درختان بیشتری اجازه زندگی می‌دهد. به همین دلیل نیز صنعت بازیافت کاغذ  دوست‌دار محیط زیست است. چراکه هم باعث کاهش زباله‌ها و هم افزایش درختان می‌شود.

شغل بیشتر

به دلیل تنوع بالا در صنعت بازیافت زباله، کارخانه‌ها و کارگاه‌های متنوعی ساخته‌ می‌شوند. به همین دلیل این صنعت باعث ایجاد شغل بسیاری است. داشتن شغل نیز به اقتصاد یک فرد تا اقتصاد یک کشور کمک می‌کند.

جمع بندی

امروزه جهان به صنعت بازیافت وابسته است و بخش مهمی از محصولات مورد نیاز مردم دنیا با استفاده از بازیافت تولید می‌شود. در این مقاله توضیحاتی در مورد فرآیند بازیافت کاغذ ارائه دادیم. توصیه می‌شود حتی کم‌ترین میزان کاغذ تولیدی خود را برای بازیافت تفکیک کنید. این موضوع در اداره‌ها، مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که حجم زیاد کاغذ مصرف می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد. شما با خرید و فروش کاغذهای ضایعاتی می‌توانید بخشی از هزینه‌های صرف شده را نیز جبران کنید.

اگر به منابع معتبر بیشتری احتیاج دارید می توانید به این نتایج جستجو مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازیافت کاغذ و همچنین خرید و فروش این محصولات می‌توانید با همکاران ما در مرکز بازیافت مقوا و ضایعات کاغذ نجاتی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *