امحا اسناد فرایندی است که به دلیل محدودیت در امکانات نگهداری و فضا پس از گذشت مدت زمان خاصی از تنظیم اسناد انجام میشود. برای انجام این فرایند حتما باید مدت کافی از تنظیم سند وآخرین باری که مورد استفاده قرار گرفته است، سپری شده باشد.
این کار در تمام سازمانهای بزرگ و کوچک اعم از وزارتخانهها، دیوانهای محاسباتی، بیمارستانها، مدارس و… انجام میشود. اما شیوه امحا اسناد و آیین نامه اجرایی آن در سازمانهای مختلف متفاوت است. در این مقاله قصد داریم نگاهی کلی به موضوع امحا اسناد و اسناد قابل امحا بیندازیم.
نحوه نگهداری اسناد در سازمان ها معمولاً به این شکل است که موضوع سند، اعتبار سال، شماره سند و تاریخی که سند در آن تنظیم شده روی زونکن مشخص میشود. با این کار مراجعه به سند مورد نظر و پیگیری آن آسانتر انجام خواهد شد و احتمال گم شدن آن هم وجود ندارد. مدت زمان نگهداری از اسناد در سازمان های مختلف، متفاوت است. اما معمولاً در بیشتر سازمان ها امکان امحا اسناد در کمتر از ۳ سال ممکن نیست. این سختگیری به علت نیاز احتمالی برای مراجعه به اسناد است. البته در برخی از سازمان ها مانند بیمارستانها ممکن است مدارک درمانی بیمار تا ۳۰ سال نیز در بایگانی نگهداری شود.
اسناد قابل امحا میتوانند هر گونه نسخه های اضافی، چاپی، جزوه و اوراق راکدی باشند. شرط لازم برای امحا اسناد این است که سازمان مربوط به این حوزه با در نظر گرفتن مدت سپری شده از نگهداری آن ها تشخیص دهد که دیگر نیازی به مراجعه به این اسناد وجود ندارد.
اما برخی از مدارک را نمی توان امحا کرد. از میان این اسناد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
برخی از اسناد باید همیشه جزو مدارک بایگانی شده سازمانها حفظ شوند. آنها حتی پس از مدت زمان طولانی هم نباید امحا شوند. اسناد قراردادهای تاریخی یک کشور جزو این اسناد هستند.
باید اشاره کنیم که برخی از اسناد قابل امحا حتما باید قبل از امحا شدن به میکروفیلم یا میکروفیش تبدیل شوند. اسناد دیوان محاسباتی کشور معمولاً از این نوع هستند.
یکی از مهم ترین اسنادی که بعد از مدتی بایگانی باید از بین بروند، اسناد موجود در بیمارستانها هستند. هر مدرک با توجه به نوع آن باید مدت خاصی در بایگانی باقی بماند. در ادامه به مدت زمان مورد نیاز برای اسناد مختلف اشاره کردهایم.
امحا اسناد به دلایل مختلفی انجام میشود که یکی از آنها کمبود فضا برای نگهداری آن ها است. از دلایل دیگر امحا اسناد میتوان به افزایش بهره وری نیروی انسانی، کاهش هزینه های مالی برای نگهداری اسناد و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی و تبدیل اطلاعات به فرمت های روز مورد استفاده اشاره کرد.
اخیراً نرم افزارهایی توسط شرکت های مختلف به بازار عرضه شده است که کار نگهداری اسناد را آسان کرده است. این نرم افزارها می توانند نسخه های گوناگون مدارک را به صورت الکترونیکی آرشیو کنند. امکان پیگیری، زمان پیگیری، شخص خارج کننده نسخه و تشخیص روز در این نرم افزارها وجود دارد. یکی از قابلیتهای کاربردی آنها هشدار در مورد خروج نسخهها و مدارک غیر قابل امحاست. امحا اسناد کاغذی و ذخیره آنها در فرمتهای مختلف الکترونیکی از مهمترین کاربردهای این نرم افزارها به شمار میرود.
فرآیندی که برای امحای اسناد در سازمانهای مختلف انجام میشود یکسان نیست. برخی از سازمانها پروژه های پیچیده ای برای اینکار دارند. قوانین خاص امحا اسناد در بخش نامهها و ضوابط سازمانها تعریف می شود.
مثلاً برای امحاء مدارک پزشکی بیمارستانی ابتدا درخواست امحا اسناد به مدیریت بیمارستان یا دانشگاه پزشکی ارسال میشود. سپس این نهاد درخواست را به دفتر وزارت بهداشت میفرستد. پس از گذشت مراحل اداری در وزارت بهداشت، صورت جلسه امحا اوراق توسط مدیریت اسناد و کتابخانه ملی تایید می شود. در این مرحله اسناد مورد نیاز به میکروفیلم تبدیل و نمونههای کاغذی به شرکتهای دارای مجوز برای امحا اسناد سپرده میشوند.
امحا اسناد یک کار قانونی است که در همه سازمانها از کوچک تا بزرگ انجام میشود. چرا که امکان نگهداری اسناد و ضرورت آن برای همیشه وجود ندارد. اما تمام اسناد قابل امحا نیستند و برای اینکار دستورالعمل هایی وجود دارد. برخی از اسناد هم باید تا همیشه حفظ شوند.
امیدواریم مطلبی که در مورد اسنادی که می توان امحا کرد، در بلاگ مجموعه ضایعات کاغذ نجاتی خواندید برای شما مفید بوده باشد.